-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مـردي كـه زن خـود را سـه طـلاقه كرده , اگر بخواهد مجددا با او ازدواج كند چرااحتياج به ازدواج با ديگري دارد ؟
عـلـمـاي اسـلام به پيروي از قرآن مجيد , بر اين امر اتفاق دارند كه اگر مردي همسرخويش را با شـرايط مخصوصي سه بار طلاق داد , همان شوهر در صورتي مي تواند با آن زن مجددا ازدواج كند كه آن زن با شخص ديگري ازدواج نمايد . اگر او زن را با طيب خاطر طلاق دهد , طرفين مي توانند براي بار چهارم با هم ازدواج نمايند و تا اين كار عملي نشود , آن زن بر شوهر اول حرام است . فلسفه اين شرط معلوم است ; زيرا اسلام با مقرر كردن آن , خواسته است از تكثيرطلاق بكاهد و از ايـن كـه طـرفـيـن طـلاق را بازيچه خود قرار دهند ( هر موقع خواستندازدواج كنند و هر موقع خواستند از هم جدا شوند ) جلوگيري نمايد ; زيرا :اولا : هنگامي كه مرد مي خواهد اقدام به طلاق سوم كند , اگر به موضوع محلل متوجه باشد و بداند كه ازدواج چهارم منوط به اين است كه اين زن بـا شـخـص ديگري ازدواج كند و طلاق بگيرد , ممكن است از اصل طلاق منصرف شود ; زيرا , اقـدام زن ومـرد بـه طـلاق مـعـمـولا تـوام با اميد برگشت است و اين اميد در طلاق سوم بكلي مـنتفي است , چون هيچ مقامي نمي تواند شخص دوم را مجبور به طلاق سازد ; چون ممكن است روح طرفين آنچنان با يكديگر توافق پيدا كند كه طرفين مايل به ازدواج باشند و يالااقل شوهر دوم ( محلل ) حاضر به طلاق نشود . انـديشه اين مطلب كه شايد محلل ديگر زن را طلاق ندهد , در بسياري از افرادموثر افتاده و از اقدام به طلاق باز مي دارد . ثانيا : لزوم وجود محلل در ازدواج چهارم چه بسا حسادت و به تعبير صحيح ترعواطف و غيرت و شـهـامت مرد را تحريك كند كه فكر طلاق را از مغز خود بيرون سازد ;زيرا غيرت و عاطفه خاص زنـاشـويـي مـانـع از آن مي شود كه زني كه مدتي با او به سربرده - حتي پس از طلاق و از طريق مشروع - در اختيار ديگران قرار گيرد و اسلام با پيش كشيدن مساله محلل در ازدواج مجدد , خـواسـتـه است عواطف مردان را به نفع زنان و براي بقاي رشته زناشويي تحريك كرده و از طريق صحيح و معقول , ازافزايش طلاق جلوگيري نمايد . در پـايان بايد اين نكته را نيز متذكر شد : ازدواج با شخص ديگر گاهي تمايلات زن را به شوهر اول تـشديد مي كند ; زيرا گاهي ازدواج دوم مطابق ميل زنان صورت نمي گيرد و رفاه و آسايشي كه در خـانه شوهر اولي داشت در خانه دومي ميسر نمي شود ;چه بسا عواطف و اخلاق شوهر اولي در نظر وي برتري پيدا مي كند و با اين شرايط ومقايسه , انقلاب روحي پيدا كرده و به ارزش زندگي از دست رفته خود پي مي برد و باحالت حسرت و ندامت تصميم مي گيرد كه اگر ورق برگردد و بـار ديـگـر با شوهر اول خودازدواج نمايد , تا آنجا كه ممكن است محيط زندگي را گرم و روشن نـگاه دارد و ازپيش كشيدن موضوعات كوچك منصرف شود و به ناسازگاري خود در پرتو صبر و استقامت خاتمه دهد .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.